مروری بر تبلت ویندوزی سامسونگ: ATIV smart PC 500T

مهره مار

مروری بر تبلت ویندوزی سامسونگ: ATIV smart PC 500T

431 بار

بازدید

پنجشنبه 12 بهمن 1391

معرفی

پس از موبایل های ویندوزفون و تبلت های Windows RT اینک میرسیم به معرفی و بررسی تبلت های ویندوز ۸ پرو که کره ای ها در عرضه آن ها پیش قدم بودند و سامسونگ اولین تبلت ویندوز ۸ پرو را با نام ATIV 500T روانه بازار کرده است. در اینجا میخواهیم به بررسی نقاط قوت و ضعف این تبلت بپردازیم.

معرفی

پس از موبایل های ویندوزفون و تبلت های Windows RT اینک میرسیم به معرفی و بررسی تبلت های ویندوز ۸ پرو که کره ای ها در عرضه آن ها پیش قدم بودند و سامسونگ اولین تبلت ویندوز ۸ پرو را با نام ATIV 500T روانه بازار کرده است. در اینجا میخواهیم به بررسی نقاط قوت و ضعف این تبلت بپردازیم.

در ابتدا بایستی گفت همانطور که قبلاً هم اشاره شد این تبلت از ویندوز۸ پرو پشتیبانی میکند و میتواند برنامه های ویندوز۷ را بخوبی بر روی خود اجرا کند البته پردازنده ی Atom آن شاید کمی در مقایسه با مدل های Core i کمی کندتر به نظر برسد.

Samsung ATIV Samrt PC 500T از امکاناتی نظیر WiFi دو بانده، بلوتوث نسخه ۴٫۰، دوربین عقب ۸مگاپیکسلی با فلاش و دوربین جلوی ۲مگاپیکسلی برخوردار است. همچنین ۱عدد پورت USB 2.0 و فیش صدای ۳٫۵ میلیمتری و درگاه مموری کارت microSD که با مموری کارت های SDXC نیز سازگار است در این تبلت به چشم میخورد. البته شما میتوانید در صورت دلخواه یک کیبورد بهمراه تبلت خود سفارش دهید که با استفاده از Dock به تبلت متصل میشود و دو پورت USB 2.0 به تبلت شما اضافه میکند.

طراحی و ساخت

بر خلاف سرفیس های مایکروسافت و مانند بسیاری دیگر از دستگاه های دیگر سامسونگ ATIV 500T هم از جنس نسبتاً پلاستیکی برخوردار است و از نظر ظاهر و طراحی بسیار شبیه تبلت آندرویدی Galaxy Tab 2 10.1 است. دو بلندگوی ۰٫۸ واتی استریو نیز در دو طرف صفحه نمایش به چشم میخورد که صدای بلند و واضحی را از خود تولید میکنند. در اطراف این تبلت فیش صدا، یک پروت USB، ورودی شارژر، پروت کیبورد داک، درگاه کارت حافظه و پروت microHDMI. از نظر ابعاد و امکانات این تبلت بیشتر ما را به یاد نت بوک های ۱۰ و ۱۱ اینچی می اندازد و اندازه و کیبورد آن بسیار مناسب تایپ و استفاده امور عادی روزمره مانند وبگردی و استفاده از آفیس است، البته ناگفته نماند این دستگاه هم مانند سایر گجت ها بی عیب نیست و بایستی گفت گاهی بدون هیچ دلیلی کیبورد و تبلت اتصال خود را از دست میدهند و نمیتوان مطمئن بود مشکل نرم افزاری و یا سخت افزاری است البته شاید برای شما هیچ وقت پیش نیاید.

صفحه نمایش و قلم S-Pen

هرچند رزولوشن ۷۶۸*۱۳۶۶ در صفحه نمایشی به قطر ۱۱٫۶ اینچ در روزهایی که موبایل های ۵ اینچی با رزولوشن دو برابر دیده میشوند کم به نظر برسد اما در هر صورت صفحه نمایش Samsung ATIV Smart PC 500T از رنگ و زاویه دید بسیار خوبی برخوردار است و کم بودن رزولوشن چندان هم آزاردهنده نخواهد بود. تکنولوژی لمس صفحه نمایش از هر دو نوع multi-touch و Wacom active digitizer که مخصوص استفاده با قلم S-Pen برای نقاشی و نوشتن است. در این تبلت قلم S-Pen استفاده بیشتری در مقایسه با گالاکسی نوت ۱۰٫۱ دارد چرا که در ویندوز برنامه و مصارف بیشتری برای این قلم بخصوص دیده میشود و لذت بیشتری از آن میبرید، البته به لطف پردازنده ی اتم آن شاید برخی طراحان گاهی کندی محسوسی در برنامه هایی چون photoshop احساس کنند.

مانند آندروید در این تبلت نیز برنامه S-Note با قابلیت های خاص خود به چشم میخورد که البته پردزانده ی دو هسته ای اتم در این تبلت باعث شده تا برنامه S-Note سریع تر و بهتر از مدل های آندروید اجرا شود و کارآمدتر باشد.

عملکرد و پردازش

Samsung ATIV Smart PC 500T به پردازنده ی دوهسته ای اتم ۱٫۸ گیگاهرتزی مجهز است و همچنین در کنار آن ۲ گیگابایت حافظه رم وجود دارد که برای کارهای عادی و روزمره مانند آفیس و وبگردی کاملاً مناسب است همچنین حسن اصلی این تبلت همانطور که قبلاً هم گفتیم برخلاف سرفیس آرتی امکان اجرای برنامه های ویندوز۷ است که باعث میشود از نظر وسعت برنامه های کاربردی و موردنیاز محدودیت چندانی نداشته باشید. همچنین یکی از نکات مهم و اصلی در تبلت های ویندوزی مبحث صدا و حرارت تولیدی پردازنده است که در اینچا پردازنده ی اتم کار خود را بخوبی انجام داده و صدای کم در عین حرارت اندک تولید میکند که خود نکته قابل توجهی در این تبلت است و نگرانی خاصی درباره ی صدا و حرارت تبلت خود نخواهید داشت.

همچنین از نظر امتیازات بنچمارک و مقایسه با تبلت های ویندوزی دیگر موجود در بازار که امکان نصب ویندوز۸ پرو بر روی آنها موجود است میتوانید به نتایچ زیر نگاهی بیندازید.

برنامه PCMark07 به این تبلت ۱۲۷۳ امتیاز داده است که صرفاً جهت اطلاع تبلت های Acer Iconia W510 امتیازی برابر ۱۲۵۸ و Toshiba Satellite S955 امتیازی معادل ۱۹۷۰ و Asus VivoBook X202 بهترین امتیاز در این بین یعنی ۲۲۱۸ را کسب کرده است که البته مدیون پردازنده ی Core i3 میباشد و همچنین امتیازهای ویندوز به این تبلت به شرح زیر است:

پردازنده: ۳٫۵ – حافظه رم: ۴٫۶ – گرافیک دسکتاپ: ۳٫۶ – گرافیک بازی: ۳٫۲ – سرعت هارد دیسک: ۵٫۸

همانطور که دیدید Smart PC 500T مشخصات کاملاً متوسطی دارد و چندان مناسب برای کارهای سنگین و گرافیکی نیست.

حرف آخر

ساسمونگ ATIV Smart PC 500T در موقعیت دشواری قرار دارد. از طرفی قابل مقایسه و شاید بهتر از تبلت های ویندوز آرتی، آندروید و iOS است اما از طرف دیگر از بسیاری از نت بوک های موجود در بازار در همین حدود قیمت ضعیف تر است و نمیتوان تصمیم چندان درستی گرفت و نکته مشخص این است که این تبلت نمیتواند به تنهایی نقش کامپیوتر شخصی شما را بازی کند اما برای اشخاصی که اهل نوت برداری و دانش آموزان وجود قلم و صفحه نمایش شفاف و مناسب آن بسیار جذاب است و میتوانند از آن لذت فراوانی ببرند.