امام زمان(عج) با چه سلاحی ظهور می کنند؟

مهره مار

امام زمان(عج) با چه سلاحی ظهور می کنند؟

253 بار

بازدید

چهارشنبه 20 مرداد 1395

امام زمان(عج) با چه سلاحی ظهور می کنند؟

ظهور

ظهور

قدس آنلاین: شمشیری که نزد حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، نزدیکی زمان قیام، با قدرت الهی به سخن در آمده، حضرت(عج) را از وقت ظهور آگاه می سازد.

به گزارش قدس آنلاین، ابزار جنگی امام مهدی (علیه السلام) هنگام قیام و مقابله با دشمنان عنوان مطلبی است که در حجت الاسلام خدامراد سلیمیان در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است که در ذیل مرور می شود:

هنگام ظهور و قیام جهانی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تمام قدرت های باطل و ستمگر، مقهور و مغلوب قدرت بی پایان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شده، مانند علف های هرز از روی زمین برداشته می شوند، تا زمینه رشد و کمال انسان ها، به صورت کامل فراهم آید و زمین پر از عدل و داد شود
اما پرسش این است که این پیروزی به چه صورت است و به طور اساسی، حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با چه ابزاری در این قیام بر آن قدرت ها پیروز خواهند شد؟
در روایات، کمتر سخن روشنی در این باره به چشم می خورد و یگانه ابزار و سلاح آن حضرت(عج) هنگام قیام، سیف (شمشیر) ذکر شده است.(۱) در این باره که آیا این شمشیر بر معنای حقیقی حمل می شود یا معنای کنایی، دو دیدگاه وجود دارد
عده ای بر این باورند که کاربرد کلمه شمشیر در معنای حقیقی است و مصداق آن، همان ابزار جنگی خاص است. البته این گروه درباره پیروز شدن حضرت(عج) با این سلاح بر دشمنان، توجیهات متفاوتی دارند
برخی می گویند: اگرچه حضرت(عج) با شمشیر قیام می کند، خداوند متعال در آن شمشیر قدرت و اعجازی نهفته است که تمام سلاح های موجود را مقهور نیروی خود می سازد.(۲)
دسته دیگر می گویند: خداوند در عصر ظهور، تمام تسلیحات پیشرفته را از کار انداخته، مردم به ناگزیر در جنگ، از همان سلاح های ابتدایی (یعنی شمشیر و مانند آن) استفاده می کنند؛ بنابراین حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با همان شمشیر می جنگد
همه اسلحه ها در اختیار حضرت(عج) قرار می گیرد؛ ولی از آن جا که استفاده از آن ها به ناگزیر ستمگرانه نیز خواهد بود، حضرت فقط از سلاح شمشیر بهره خواهد برد
برخی دیگر گفته اند: به سبب جنگ های خونین فراوانی که در آستانه ظهور به وقوع می پیوندد، تمام سلاح های پیشرفته از بین خواهد رفت و از آن پس در جنگ فقط از ابزارهای ساده استفاده می شود

دلیل های این دیدگاه
یک. روایاتی که درباره سلاح حضرت مهدی (علیه السلام) وجود دارد به صراحت از شمشیر سخن می گوید؛ از جمله روایاتی می گوید: «شمشیری که نزد حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، نزدیکی زمان قیام، با قدرت الهی به سخن در آمده، حضرت(عج) را از وقت ظهور آگاه می سازد».(۳)

روایات دیگری حکایت می کند: «حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برای گسترش عدل و قسط، مدت هشت ماه شمشیر بر شانه خود دارد.»(۴) (که اگر مقصود نماد قدرت بود، تمام دوران قیام و حکومت ذکر می شد).

دو. معصومین (علیهم السلام) می توانستند از مدلول سلاح که قدرت و قوّت است یاد کنند.

سه. استفاده از سلاح های ساده همچون شمشیر بر خلاف بهره گیری از سلاح های پیشرفته عادلانه بودن مبارزه با آن است. استفاده از سلاح های کشتار گروهی، شایسته رهبر آسمانی عدالت گستر نیست؛ چه این که سلاح های کشتار جمعی، علاوه بر انسان های بی گناه، جانوران و طبیعت را نیز از بین خواهد برد.

۲٫ معنای مجازی و کنایی

دسته ای دیگر بر این اعتقادند که شمشیر در این روایات، کنایه از قدرت و نیروی نظامی است. این گروه، شواهد متعددی بر این ادعا از ادبیات محاوره ای ذکر می کنند؛ ولی آنچه ایشان را به این قول وادار کرده، پیشرفت روزافزون جنگ افزارها و فناوری دفاعی است. از آن جا که صاحبان این نگرگاه نتوانسته اند بین شمشیر و سلاح های فوق پیشرفته، نسبتی برقرار کنند، به چنین توجیهی دست زده اند.

آنان شمشیر را نماد قدرت دانسته، می گویند: هر ابزاری که قدرت حضرت مهدی(عج) را به نمایش بگذارد، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

افزون بر آنچه یاد شد، ممکن است گفته شود: با تکامل خارق العاده علم در آن زمان، ممکن است سلاح هایی فراهم آید که هرگز در تصور انسان های امروز قابل درک نباشد. بنابراین علم آن به اهلش واگذاشته شده است.

پی نوشت ها:

۱- محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج۱، ص۴۰۷، ح۱؛ ج۸، ص۵۰، ح۱۳؛ شیخ صدوق، عیون اخبارالرضا (علیه السلام) ، ج۱، ص۵۹، ح۲۹؛ همو، علل الشرایع، ج۱، ص۲۴۵، ح۶؛ همو، کمال الدین و تمام النعمه، ج۱، ص۳۲۱، ح۳؛ الاستبصار، ج۳، ص۱۰۸، ح۵۳۸۳؛ التهذیب، ج۶، ص۱۵۴، ح۲؛ نعمانی، الغیبه، ص۱۶۴، ح۵٫ و ده ها کتاب دیگر.

۲- ر.ک: شیخ صدوق، الخصال، ج۲، ص۶۴۹، ح۴۳.

۳- پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «وَ لَهُ سَیْفٌ مُغْمَدٌ فَإِذَا حَانَ وَقْتُ خُرُوجِهِ اقْتَلَعَ ذَلِکَ السَّیْفُ مِنْ غِمْدِهِ وَ أَنْطَقَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَنَادَاهُ السَّیْفُ اخْرُجْ یَا وَلِیَّ اللَّهِ فَلَا یَحِلُّ لَکَ أَنْ تَقْعُدَ عَنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ فَیَخْرُج…»، کمال الدین و تمام النعمه، ج۱، ص۱۵۵؛ ر.ک: شیخ صدوق، خصال، ج۲، ص۴۹؛ همو، عیون اخبار الرضا (علیه السلام) ، ص۵۹.

۴- «… و یضع السیف علی عاتقه ثمانیه أشهر هرجا هرجا حتی رضی الله…»، نعمانی، الغیبه، ص۱۶۴، ح ۵

شبستان

انتهای خبر/


برچسب ها