مروری مختصری بر Surface RT

مهره مار

مروری مختصری بر Surface RT

260 بار

بازدید

یکشنبه 19 آذر 1391

حدود دو سال از وقتی که اولین آیپد وارد بازار شد میگذرد ، زمانیکه اپل بخوبی سعی خود را بر روی پروژه جدیدش اعمال کرده بود و محصولی با کیفیت ، جذابیت و کارایی بالا را به دنیای گجت ها تقدیم کرد. همانطور که میدانید پس از دو سال عرضه انواع تبلت ها و مدل هایی جدیدتر با سرعت بیشتر و امکانات بیشتر تقریباً میتوان گفت اپل بازار تبلت را ربوده اما اینک مایکروسافت رقیب دیرینه ی اپل تصمیم گرفت وارد این رقابت شود و با عرضه Surface خود پا به عرصه رقابت بین تبلت های ۱۰ اینچی بپردازد.


مقدمه

حدود دو سال از وقتی که اولین آیپد وارد بازار شد میگذرد ، زمانیکه اپل بخوبی سعی خود را بر روی پروژه جدیدش اعمال کرده بود و محصولی با کیفیت ، جذابیت و کارایی بالا را به دنیای گجت ها تقدیم کرد. همانطور که میدانید پس از دو سال عرضه انواع تبلت ها و مدل هایی جدیدتر با سرعت بیشتر و امکانات بیشتر تقریباً میتوان گفت اپل بازار تبلت را ربوده اما اینک مایکروسافت رقیب دیرینه ی اپل تصمیم گرفت وارد این رقابت شود و با عرضه Surface خود پا به عرصه رقابت بین تبلت های ۱۰ اینچی بپردازد.

طراحی و ساخت

قطر زیاد و گوشه های تیز ظاهر کلفت و بزرگی را به سرفیس داده است اما در هر صورت بسیار خوشدست و زیبا طراخی شده است در نتیجه انتخاب کلمه ظریف برای سرفیس کمی اشتباه است! در پشت سرفیس یک صفحه تاشو بعنوان پایه قرار داده شده است تا اگر بخواهید تبلت را روی میز بگذارید بتوانید با کیبورد تایپ کنید ویا برای تماشای فیلم بسیار مناسب است. نکته جالب این است که لازم نیست نگران خراب شدن لولای این پایه و یا شکستن آن باشید چراکه از کیفیت و استحکام بسیار خوبی برخوردار است البته اگر عزم خود را جزم کنید و سعی کافی به خرج دهید مطمئناً میتوانید به آن صدمه وارد کنید. این تبلت ۶۷۶ گرم وزن دارد که در مقایسه با آیپد نسل اول کمی سنگین تر است و قطر آن نیز ۹٫۳ میلیمتر است که در مقایسه با همان آیپد ۰٫۱ میلیمتر نازک تر است که مطئئناً در مقایسه با تبلت های روز کمی سنگین و کلفت به نظر میرسد اما وقتی آن را در دست بگیرید از احساس امنیتی برخوردار هستید که با سایر تبلت ها این احساس کمتر تجربه میشود و این نکته مدیون بدنه فلزی سرفیس است که از نوعی آلیاژ خاص تهیه شده است و استحکام و دوام خوبی به Surface داده است.

در اظراف سرفیس نیز دکمه پاور ، دکمه تنظیم صدا ، یک عدد USB ، اسپیکر ، فیش ورودی صدا و کابل مخصوص اتصال Dock که در دو طرف دستگاه دیده میشود وحود دارد.

یکی دیگر از نکات طراحی که میتوان آنرا یک تناقض از طرف مایکروسافت نام برد این است که با آنکه کیبورد های سرفیس رنگ های مختلفی دارند اما خود دستگاه فقط در رنگ خاکستری عرضه میشود و رنگ دیگری ندارد ، البته باعث میشود شما دیگر برای انتخاب رنگ سردرگم نباشید!

تایپ کاور و تاچ کاور

مایکروسافت به همراه سرفیس خود دو نوع کاور را نیز به عنوان لوازم جانبی عرضه کرده است که هر دوی این کاور ها کیبورد نیز هستند که به دو نام Touch Cover و Type Cover میباشند. هر دوی این کیبورد ها بسیار عالی هستند اما اگر بخواهیم از دید نقد نگاهی بیندازیم بایستی بگوییم تاچ کاور هرچند بسیار ظریف و خوشدست و تایپ با آن لذت بخش است اما درکل میتوان گفت برای تایپ طولانی مدت کمی خسته کننده است که بر عکس آن تایپ کاور با کمی قطر بیشتر اما دکمه ای بودن آن مناسب برای تایپ طولانی مدت است. البته بایستی گفت تاچ کاور مایکروسافت از شاهکارهای کیبورد های تاچ به شمار میرود بطوریکه قابلیت تشخیص کف دست را دارد و همچنین خود را با نحوه تایپ کردن و فشار انگشتان شما سازگار میکند و بصورت خودکار مناسب شخصیت شما قرار میگیرد .

عملکرد و پردازش و سخت افزار

سرفیس از پردازنده ی ۱٫۳ گیگاهرتزی چهار هسته ای با چیپ ست nVidia Tegra3 بهره میبرد و به امکاناتی نظیر درگاه USB 2.0 و microSD مجهز است که در مقابل رقبای خود یعنی Google Nexus و iPad امتیاز خوبی به شمار میرود . همچنین ۲ گیگابایت رم نیز به شما اجازه میدهد براحتی با تبلت خود کار کنید و چند برنامه را با خیال راحت در کنار هم باز نگه دارید. صفحه نمایش این تبلت ۱۰٫۶ اینچ قطر دارد با رزولوشنی برابر ۷۶۸*۱۳۶۶، که البته FULL HD نیست  ولی در هر صورت نسبت طول به عرض آن ۱۶:۹ میباشد که مناسب برای دیدن فیلم است اما بایستی گفت در مقایسه با آیپد رتینا و نکسس از تمرکز پیکسلی پایینی برخوردار است و شاید در کنار آنها کمی وضوح کمتری داشته باشد، اما بخودی خود از رزولوشن بسیار خوبی برخوردار است. از نظر عملکرد نیز مشکل ما در تست این بود که عمده برنامه هایی برای این کار وجود دارند بر روی iOS و Android هستند و برای ویندوزفون هنوز نوشته نشده اند اما در هر صورت سرعت بروزر آن از آیپد بیشتر بود و همچنین در هنگام کار با آن احساس کندی به هیچ وجه مشاهده نمیکردید.

نرم افزار

قبلاً درباره ی ویندوز ۸ مقالاتی مطالعه کرده اید و این بحث را چندان طولانی نمیکینم اما نکته ای که در ویندوز ۸ RT واضح است این است که اگر از تبلت خود بازی ها و برنامه های مختلف و رنگارنگ موجود را انتظار دارید فعلاً زمان مناسبی برای تهیه سرفیس نیست چراکه بدون شک برنامه های iOS و Andorid بسیار بسیار بیشتر از ویندوز هستند ، البته مایکروسافت این وعده را داده است که بزودی بسیاری از برنامه ها و بازی های معروف برای ویندوز هم نوشته میشوند و امیدواریم که همینطور باشد ، اما اگر استفاده کاری و اداری از تبلت خود دارید بایستی گفت تبلت مناسب شما سرفیس است ، برنامه آفیس بصورت پیش فرض بر روی تبلت شما نصب است و بخوبی کار میکند ، با تمام امکانات و کیفیت بالا که شما را بخوبی راضی نگه میدارد.

پایان

مایکروسافت با عرضه سرفیس خواست نشان دهد قرار نیست بیس طراحی همه تبلت ها آیپد باشد و میتوان با بیس دیگری هم زیبایی را در تبلت نشان داد و امیدواریم برنامه ها و بازی های جذاب و مهم برای ویندوز نیز بزودی عرضه شوند و بتوانیم شاهد بازگشت مایکروسافت و ویندوز به اوج خود باشیم ، بدون اغراق اگر ویندوز بتواند از نظر نرم افزارهای استور خود کامل شود اپل و گوگل بایستی فکری جدی برای خود بکنند!