نسیم توافق در ژنو به مشام می رسد

مهره مار

نسیم توافق در ژنو به مشام می رسد

349 بار

بازدید

چهارشنبه 24 مهر 1392
نسیم توافق در ژنو
بلیكس این سخنان را در شرایطی بیان كرده كه ایران هم اعلام كرده حاضر به مذاكره درباره درصد و شكل غنی‌سازی است.
نسیم توافق در ژنو
بلیكس این سخنان را در شرایطی بیان كرده كه ایران هم اعلام كرده حاضر به مذاكره درباره درصد و شكل غنی‌سازی است.

 وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران اعزامی به ژنو گفت: اعتقاد دارم كه می‌توانیم مسأله هسته‌ای ایران را حداكثر طی یكسال به یك موضوع هسته‌ای عادی تبدیل كنیم.

 دكتر ظریف در مورد بسته پیشنهادی ایران افزود: مبنای طرح ما زمان است یكی از روش‌هایی كه ایجاد اعتماد می‌كند این است كه زمان را باز نگذاریم و در یك بازه زمانی محدود مذاكرات را پیش ببریم تا هیچ یك از طرف‌ها تصور نكنند می‌توانند با وقت كشی برخی اهداف جانبی شان را به پیش ببرند. ما قبلاً هم اعلام كرده‌ایم كه فكر می‌كنیم حداكثر ظرف یكسال می‌توانیم به یك مرحله نهایی اجرای طرح برسیم البته طرح ما مراحل مقدماتی، میانی و یك مرحله نهایی دارد.

وی افزود: مراحل مقدماتی را فكر می‌كنیم بتوانیم ظرف یكی دو ماه اجرا كنیم حتی زمانی زودتر از آن هم امكان پذیر است ولی فكر می‌كنم برخی از اعضای گروه 1+5 به دلیل سازوكارهای داخلی خود نیاز به زمان بیشتری دارند.

ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در مورد بسته پیشنهادی جدید ایران گفت: بسته پیشنهادی ما چارچوبی برای یك راه حل است كه به طرف مقابل ارائه می‌دهیم البته این چارچوب باید مورد بررسی قرار گیرد و جزئیاتش توسط همكاران ما مورد مذاكراه قرار می‌گیرد. وزیر امور خارجه اظهارداشت: ما توقع داشتیم كه كشورهای 1+5 با آمادگی كامل بیایند اما باید انتظار داشته باشیم كه هیأت‌ها برای بررسی بیشتر موضوعات مطرح شده در جلسات فردا و پس فردا نیاز به مقداری زمان داشته باشند.

مذاكرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در ژنو از امروز در حالی آغاز می‌شود كه طرف‌های مذاكره‌كننده نسبت به حصول توافق‌های احتمالی امیدواری بیشتری دارند. این امیدواری‌ها از آنجا شكل گرفته كه از یك سو ایران با بسته پیشنهادی جدیدی گام به این مذاكرات گذاشته و از سوی دیگر هم طرف‌های غربی سخنان مثبتی بر زبان جاری كرده‌اند.

از جمله جان كری، وزیر خارجه امریكا گفته است كه پنجره دیپلماسی با ایران رو به باز شدن است و هانس بلیكس، رئیس اسبق آژانس انرژی اتمی هم طی تحلیلی بیان كرده كه در صورت توافق گروه 1+5 با ایران، این توافق جایگزین قطعنامه‌های سازمان ملل خواهد شد.

بلیكس این تحلیل را طی گفت‌و‌گویی با بی‌بی‌سی مطرح کرده و افزوده است: به نظر نمی‌رسد كشورهای غربی مخالفت مؤثری با غنی‌سازی 5 درصدی از سوی ایران داشته باشند.

بلیكس تحلیل كرده كه لحن آشتی‌جویانه دو طرف ممكن است نشانه‌ای از تمایل واقعی به توافق باشد. بلیكس این سخنان را در شرایطی بیان كرده كه ایران هم اعلام كرده حاضر به مذاكره درباره درصد و شكل غنی‌سازی است هر چند حاضر به مذاكره درباره اصل غنی‌سازی نیست. مجموع گفته‌های مقامات طرفین مذاكره‌كننده نشان می‌دهد كه بیش از هر زمان دیگری فضا برای تفاهم فراهم است.