لبخندتان گران تمام نشود!

مهره مار

لبخندتان گران تمام نشود!

344 بار

بازدید

سه شنبه 19 شهریور 1392
سفیدبودن دندان ها بخشی از زیبایی است. چه کسی از لبخندی با دندان های زرد لذت می برد؟ اگر سری به داروخانه بزنید با انواع و اقسام محصولات سفید کننده دندان آشنا می شوید که این روزها مشتریان زیادی پیدا کرده اند...

لبخندتان گران تمام نشود!

سفیدبودن دندان ها بخشی از زیبایی است. چه کسی از لبخندی با دندان های زرد لذت می برد؟ اگر سری به داروخانه بزنید با انواع و اقسام محصولات سفید کننده دندان آشنا می شوید که این روزها مشتریان زیادی پیدا کرده اند...

سفیدبودن دندان ها بخشی از زیبایی است. چه کسی از لبخندی با دندان های زرد لذت می برد؟ اگر سری به داروخانه بزنید با انواع و اقسام محصولات سفید کننده دندان آشنا می شوید که این روزها مشتریان زیادی پیدا کرده اند...

لبخندتان گران تمام نشود!

سفیدبودن دندان ها بخشی از زیبایی است. چه کسی از لبخندی با دندان های زرد لذت می برد؟ اگر سری به داروخانه بزنید با انواع و اقسام محصولات سفید کننده دندان آشنا می شوید که این روزها مشتریان زیادی پیدا کرده اند...

آیا می دانید کدام یک از این محصولات موثرند و کدام یک می توانند سلامتتان را تهدید کنند؟ قبل از خرید و استفاده از این محصولات «میزگرد زیبایی» این هفته را بخوانید و با سرگذشت خانم میترا، سوژه میزگرد این هفته، آشنا شوید.

 تجربه تلخ خانم میترا

سفیدکننده دندان، لثه ام را سوزاند!

به پیشنهاد یکی از دوستان، دستگاه سفید کننده دندانی که این روزها تبلیغش را می کنند به صورت اینترنتی خریدم. شاید بهتر بود قبل از استفاده به بروشور داخل آن نگاهی می انداختم یا از کارشناسی دراین باره می پرسیدم اما این کار را انجام ندادم و این بی احتیاطی باعث شد قسمتی از لثه و بافت داخل دهانم بسوزد.

حالا مجبورم این ناراحتی موقت را تحمل کنم تا همیشه یادم بماند هر کاری راهی دارد. کاش پیش دندان پزشک می رفتم. بیشتر از این ناراحتم که برخلاف تصورم، این دستگاه چندان موثر نبود و سفیدی ناشی از آن دوام چندانی نداشت. تازه شنیده ام اشعه های مضر شبیه آفتاب هم دارد. فقط به همین دلیل قصد دارم در میزگرد شما شرکت کنم. لطفا در این مورد اطلاع رسانی کنید.


پرسش از متخصص پوست

ژل سفید کننده دندان حساسیت زاست؟

دکتر امیر هوشنگ احسانی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

ماده ای که برای سفیدکردن دندان استفاده می شود، در اغلب موارد پراکسیدهیدروژن است. این ماده گرچه روی دندان مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر با مخاط تماس پیدا کند، خاصیت سوزانندگی و ایجاد حساسیت و زخم دارد. نور دستگاه های سفیدکننده نیز در صورتی که UV باشد، می تواند باعث سوختن مخاط ها و زخم شدن آنها شود. درصورتی که در اثر سهل انگاری پوست دست یا صورت یا مخاط به ژل سفیدکننده آغشته شد، خیلی سریع باید آنها را با آب شست.

اگر ژل روی مخاط مالیده شود، می توان از دهانشویه ها برای پاک کردن آن استفاده کرد. علاوه بر شستشوی زیاد، باید از ترمیم کننده ها، خنک کننده ها و بی حس کننده ها، برای کاهش درد استفاده کرد. زخم را نیز باید تمیز نگه داشت تا دچار عفونت و مشکلات ثانویه نشود. برخلاف تصور، استفاده از ضدآفتاب هنگام استفاده از دستگاه هایی که نور UV دارند، تاثیری ندارد و کمک کننده نیست.

بیلیچینگ نکنید، میوه و سبزی بخورید!

اگر اهل سفید کردن دندان در مطب دندان پزشکی نیستید، این راه حل های ساده را استفاده کنید تا دندان هایتان بیش از پیش سفید شود. لازم نیست هزینه زیادی بپردازید چون اقلام موردنیاز به طور حتم در منزلتان یافت می شود:


میوه و سبزی بخورید: میوه و سبزی هایی مثل هویج، توت فرنگی، سیب و کرفس می توانند دندان هایتان را سفید کنند، هنگام جویدن این نوع از موادغذایی بزاق زیادی ترشح می شود که خود راهکاری طبیعی و البته سالم و ایمن برای سفید کردن دندان هاست. بزاق دهان، اسید باقیمانده در دهان بعد از خوردن موادغذایی را پاک می کند و از بروز پوسیدگی، زردی دندان ها و بوی نامطبوع دهان پیشگیری خواهد کرد.

آدامس بجوید: جویدن آدامس راه حل مناسبی برای تمیز کردن دندان هاست. اگر مسواک در دسترستان نیست، آدامس بدون قندی را در دهان بگذارید. جویدن آدامس باعث ترشح بیشتر بزاق می شود و باقیمانده موادغذایی بین دندان ها و لثه را پاک می کند.

نوشیدنی های رنگی را کنار بگذارید: قهوه، چای، آب انگور قرمز و... همان طور که اگر روی لباستان بریزند لکشان می ماند روی دندان هم لک به جا می گذارند. اگر عادت به نوشیدن این نوع مایعات دارید حتما بعد از آن، آب بنوشید.

سیگار نکشید: از مضرات سیگار برای سلامت باخبرید، بهتر است بدانید در کنار هزاران ضرر سیگار، این ماده مخدر دندان هایتان را هم زرد می کند پس همین امروز آن را کنار بگذارید.

مسواک بزنید و نخ دندان بکشید: حداقل روزی ۲ تا ۳ مرتبه دندان هایتان را مسواک و با نخ دندان بین آنها را تمیز کنید تا باقیمانده موادغذایی از روی آنها پاک شود و به دندان هایتان رنگ ندهند.


بی کربنات سود نمک را امتحان کنید: مقداری از این مواد را با آب مخلوط کنید و روی دندان هایتان بزنید تا ببینید چقدر سفیدتر و نفستان چقدر تازه می شود.


نگاه متخصص دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی

دکتر مهدی عباسی


استادیار بخش ترمیمی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران


برای سفید کردن دندان ها چه روش هایی پیشنهاد می شود؟

برای سفیدکردن دندان ها یا بلیچینگ ۲ روش اصلی وجود دارد؛ در یک روش دندان پزشک در مطب با استفاده از مواد سفیدکننده که غلظت و قدرت بالایی دارد، دندان ها را سفید می کند که لازمه آن پوشاندن محیط دهان و بافت های درونی غیر از دندان هاست تا از برخورد ماده سفیدکننده در امان بمانند.


بعد از پوشش کل ناحیه، مواد سفیدکننده روی دندان قرار می گیرد و معمولا از دستگاه هایی استفاده می شود تا تاثیر ماده سفیدکننده و سرعت سفیدشدن دندان بیشتر شود. در روش دوم، دندان پزشک قالبی تهیه می کند که بیمار در خانه ماده سفیدکننده را داخل آن می ریزد و روی دندان ها می گذارد. بالطبع چون در این روش کنترل کمتری به وسیله دندان پزشک وجود دارد، از مواد با غلظت و قدرت کمتر استفاده می شود.

چه نیازی به پوشاندن محیط داخل دهان و حفاظت از آن است؟


ماده سفید کننده غلظت بالایی دارد و می تواند باعث ایجاد سوختگی در بافت های دهان از جمله لثه، زبان و گونه ها شود.

هر یک از این روش ها چند جلسه باید تکرار شوند تا نتیجه دلخواه حاصل شود؟


در روش اول حداقل بیمار باید ۲ جلسه به فاصله یک هفته به دندان پزشک مراجعه کند. در روش دوم ۲ هفته باید هر روز از مواد سفیدکننده استفاده کرد.


و هزینه هریک چقدر است؟

هزینه سفید کردن دندان در مطب حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزارتومان و هزینه روش دوم حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزارتومان است.


کدام روش بهتر و موثر تر است؟


مطالعه های علمی مکرر نشان داده نتیجه هر دو روش یکسان است و انتخاب یکی از این دو روش به تمایل بیمار و شرایط محیطی بستگی دارد.


آیا سفید کردن دندان با توجه به اینکه لایه ای از روی مینای دندان برداشته می شود، مضر نیست؟


روش های سفیدکردن معمولا زیان ماندگاری برای بیمار ندارد. فقط ممکن است دندان ها کمی حساس شوند. این حساسیت هم به طور کامل برطرف می شود.


در داروخانه ها محصولات سفیدکننده مختلفی از جمله لاک ها، برچسب ها، خمیردندان ها و آدامس های سفیدکننده به فروش می رسد. درمورد این محصولات هم توضیح می دهید؟


اثر این مواد ماندگار نیست و بعد از مدت کوتاهی رنگ اولیه دندان ها بازمی گردد. این محصولات بیشتر مناسب افرادی هستند که فقط برای مدت کوتاهی می خواهند رنگ دندان هایشان سفید شود.


در مورد مکانیسم اثر آنها برایمان بگویید.

خمیردندان های سفیدکننده به ۲ دسته تقسیم می شوند؛ خمیردندان های دارای مواد ساینده که جرم را از روی دندان برمی دارند و خمیردندان های دارای مواد سفیدکننده که رنگ دندان ها را برای مدت کوتاهی سفیدتر از قبل می کنند. استفاده دائم از خمیردندان های نوع اول توصیه نمی شود زیرا به مرور باعث ساییدگی دندان ها خواهندشد. لاک های سفیدکننده هم دارای غلظت کمی از مواد سفیدکننده اند و ماندگاری بسیار کمی دارند. سایر محصولات هم اثر چندانی ندارند.


دستگاه های خانگی سفید کننده دندان چطور؟

در این دستگاه ها از دوزهای مختلفی از مواد سفید کننده استفاده شده است. اگر دستگاه غیراستاندارد و دوز ماده سفید کننده بالا باشد، می تواند به بافت داخل دهان آسیب برساند. برخی دستگاه ها هم مشابه آنچه خانم میترا استفاده کردند، UV یا نور ماورای بنفش و برخی انواع رایج تر، نور LED دارند. برخی نیز از نور لیزر استفاده می کنند. این نورها فقط نقش تسریع کننده اثر ماده سفیدکننده را دارند.


این نورها برای پوست مضر نیستند؟

چرا، اشعه UV برای پوست و بافت های دهان زیان آور است و در صورتی که دستگاه ها اشعه ماورای بنفش دارد، باید لب ها و بافت دور دهان را کاملا پوشاند.


 آیا جرم گیری ساده نمی تواند دندان ها را سفید کند؟


با توجه به عامل تغییررنگ دندان، به کمک یک بروساژ و جرم گیری ساده دندان نیز می توان آنها را سفیدتر کرد. گاهی لک های رنگی، ناشی از رنگدانه های چای، قهوه یا سیگار روی دندان ها هستند و اگر بعد از جرم گیری این لک ها محو نشود، می توان از روش های دیگر سفید کردن استفاده کرد.

البته افرادی هم هستند که بهداشت را رعایت می کنند و جرمی روی دندان هایشان نیست. این دسته از افراد اگر تمایل به سفیدتر شدن دندان ها داشته باشند، می توانند بدون جرم گیری از سایر روش ها استفاده کنند.


نگاه دندان پزشک متخصص ترمیمی و زیبایی

دکتر کسری طبری

استادیار دانشکده دندان پزشکی دانشگاه شهید بهشتی


سفیدکننده خانگی دندان قابل اعتماد است؟

دستگاه های سفیدکننده دندان خانگی شامل قالبی هستند که ژل سفید کننده داخل آن ریخته شده و در دهان قرار می گیرد و سپس نور به داخل آن تابیده می شود تا دندان ها سفید شوند.


ژل های موجود در بسته بندی این دستگاه ها در مقایسه با انواعی که دندان پزشک در مطب استفاده می کند، غلظت کمتری دارند و کم اثرتر است اما به هر حال در استفاده از آن باید نکته های مهمی را رعایت کرد


زیرا تماس ژل با بافت داخل دهان یا پوست می تواند باعث ایجاد سوختگی هایی شود که گاه تا ۲ هفته ادامه دارند. دستگاه هایی که در داروخانه ها به فروش می رسند و استاندارد هستند، نور UV ندارند. نور UV اشعه ماورای بنفش است که می تواند باعث تغییرات ژنتیکی شود و سرطان زاست. اگر دستگاهی نور UV دارد، باید تمهیدات محافظتی در استفاده از آن اجرا شود.


بیشتر دستگاه های سفید کننده موجود در بازار نور مرئی با شدت بالا و با طول موج ۴۷۰ نانومتر یا طول موج آبی دارند. این نور به صورت متمرکز ساطع می شود و شدت آن همراه با حرارت بالا باعث می شود ژل های سفیدکننده ای که روی دندان ها قرار می گیرد، بهتر عمل کند و آزادسازی اکسیژن سریع تر انجام شود. البته آزادسازی سریع اکسیژن خود باعث افزایش حساسیت دندانی می شود.


مطالعه ها نشان داده اگر ژل را روی دندان ها قرار دهیم و با دستگاه دندان ها را سفید کنیم، تفاوت فاحشی با سفیدکردن دندان به وسیله ژل و بدون دستگاه ندارد. یعنی وجود دستگاه برای سفیدکردن دندان الزامی نیست بنابراین بهتر است به جای خرید دستگاه های خانگی، به دندان پزشک مراجعه کرد.


آنچه دندان پزشکان برای سفیدکردن دندان ها استفاده می کنند، بسیار مفید تر و موثر تر از استفاده از دستگاه هاست. اگر دندان پزشک میزان و غلظت ژل و تعداد جلسات را درست انتخاب کنند، نتیجه کار بسیار بهتر خواهدبود.


منبع: Neosante.org

سمیه مقصودعلی